Tuesday, July 6, 2010

Ranap

sekali lagi. bagai anjing yang tiada siapa hiraukan. berkeliaran mencari tulang untuk dimakan. lapar agaknya. berbau hancing. biasalah. tiada tuan untuk mandikan setiap hari. bulu tumbuh kurap. banyak kutu. tapi anjing itu tidak peduli badannya. hanya tahu mencari makan dan menyalak. berharap supaya suatu hari nanti ada orang cina atau india kasihankan nasibnya. membawanya pulang dan membina sebuah rumah kecil yang kiut serta berwarna-warni.

anjing itu selalu berharap. di dalam hatinya sakit. ingin merasa seperti anjing2 bulldog yang tuannya naik kereta bmw. tinggi betul impian anjing itu. kan dia anjing, kenapa nak berangan seperti kucing parsi yang harganya beribu, mencecah juta. dia itu hanya lahir tepi longkang. padanlah tiada kawan. padanlah tiada seorang atau seekor yang sukakan bulunya yang montok yang berwarna cokelat gelap bertompok hitam.

samalah nasib seorang perempuan dungu dengan si anjing itu. padan benar. perempuan bodoh, busuk, dan suka berangan dengan anjing itu. ranap kali ini. ditinggalkan tanpa alasan yang tak jelas. selama 3 minggu kenal. manisnya. tapi penatnya memikir. apa salah perempuan itu..? apakah dia tidak menjaga hati kekasihnya dengan benar..? atau apakah kekasihnya itu yang salah menilai..?

sepanjang mereka berkasih, kekasih itu selalu memuji. setiap waktu. tapi hakikatnya berlawanan. perempuan itu tidak pernah ada baiknya. realiti nya memang buruk, busuk dan keji. perempuan itu cuba untuk memahami kekasihnya. tapi dia betul-betul buntu. riaknya perempuan itu selama 3 minggu kenal, sudah berharap panjang. sudah pikir masa depan. kenapa perempuan itu tidak tahu yang hakikatnya dia dianggap mainan. mainan yang boleh dimain ketika senang. dan biarkannya ketika tidak perlu. tidak peduli sampai bersarang labah2. kasihan mainan itu.

sepatutnya, dia tidak perlu beria-ria. hanya syukur dengan apa yang ada. tidak perlu suka sampai lemahnya seperti sekarang. bangkitlah wahai perempuan. bangunlah. kamu pasti boleh, kan..? sudah-sudahlah memanggil kekasihmu itu. dia bukannya dengar kau merayu sendiri. dia langsung tidak peduli bisik hatimu itu memuja dia. malah dia langsung tiada respon bila kamu menyebut setiap hujung pangkal nama dia.

terbanglah. dengan sayap mu itu. angkatlah kaki kamu.
ludahlah dengan siapa yang katakan, "kamu tidak bisa"

bangkit, perempuan. rejam setiap sumpah seranah itu. ke muka mereka.
tuhan ada bersamamu, Sayang.

2 comments:

puding roti said...

awk..awk ok ke..?

mektys said...

rasanya tak. tapi saya xde tmpat mngadu pon. ;(