Thursday, June 28, 2012

kakak

kasih sayang bukan senang nak dapat.
kasih sayang bukan dengan memberi duit kepada seseorang. tak. itu tak dipanggil kasih sayang. tapi itu namanya manjakan.

salah. mak sudah salah erti bagaimana cara nak mendidik anak dengan kasih sayang yang betul. mungkin orang boleh kata betapa sayangnya mak kepada anak-anak.

tapi kalau dengan memberi duit setiap hari kepada anak, belanjakan anak makan di tempat-tempat orang kaya macam kedai makanan cepat seperti mcd dan kfc. mak salah. mak sudah salah mendidik seorang anaknya.

mak terlalu manjakannya sampai sanggup membelikan kereta dengan harapan ansuran bulanan anaknya akan bayar. tapi tidak. anaknya membiarkan dirinya dimanjai. malah maknya yang membayar ansuran itu.

mak selalu mengungkit bahawa cinta dan kasih sayangnya tak berbelah bagi. tapi mak salah. walaupun anaknya sudah bekerjaya, tapi duit makan dan belanja kain baju, anaknya masih meminta dengan mak. anaknya minta duit untuk beli tambah nilai RM5 setiap 2 hari sekali.

itu nama sayang? kadang-kadang aku benci mak aku sebab mendidik kakak aku menjadi seorang yang bodoh angkuh dan sombong. sampaikan kakak aku jijik bila jumpa waris-waris yang miskin.

aku benci mak aku sebab buat kakak aku geli tak ada selera nak makan, sebab ada mangkuk budu di atas meja makan. sampaikan masa goreng ikan kering dab berbau satu rumah kakak aku geli meroyan tak sanggup nak duduk atas rumah.

sungguh aku benci kakak dan mak. kenapa mesti begini? kenapa mesti manjakan orang yang bodoh angkuh dan bermegah itu? kenapa aku boleh makan lauk ikan kering dan budu dan kenapa kakak makan burger dan ayam goreng.

aku selalu tertanya kepada diri, kenapa aku dijerkah bilamana lewat 2 minit untuk buka pintu masa mak aku balik dan kenapa cakap dengan penuh lembut bila kakak tak jemur kain setelah 2 hari kain dibasuh.

"kenapa lambat buka pintu? tgah buat apa sampai orang panggil kau tak dengar? kau ni pekak ke apa? aku dahla penat bekerja sehari suntuk, balik-balik kau lambat buka pintu?"

"kenapa kak tak jemur kain ni? ouh, kak lupa eh? tak pe lah, biar mak yang jemur, nanti kak tak de lah letih sangat"

boleh beza tak antara dua tu? kenapa mesti begini? bilamana kakak kau sudah bekerja dan dia dapat duit poket RM10 sehari dari mak dan kau masih belajar hanya dapat RM5 sehari. malah kau bukannya ada pinjaman dari mana-mana pihak.

aku begitu hairan dan kaku bilamana setiap kali gaji, kakak tak pernah bagi aku duit. ye, aku tak patut minta darinya. tapi, tolonglah. dekat mak pun, kau tak pernah nak belanja makan.

ya allah, aku mohon. sedarkanlah kakak aku.

No comments: