Monday, June 18, 2012

kawan lagi

ingat lagi kah kau masa hanya aku kawan kau? satu-satunya kawan kau?

ingat lagi tak masa aku mula-mula pindah ke tempat baru, di sekolah kau. kau yang mula-mula menyambut aku. mengajak aku berkawan.

saat itu indah bagaikan tiada apa yang boleh aku ungkapkan.
kau umpama kasih aku, sayang aku. satu-satunya.

muka kau seperti boleh membayang tentang muka aku yang dalam kesedihan dan kesengsaraan. muka kau seperti mahu membantu aku. rela menegur dan berbuat baik kepada aku.

terus-terang, sampai sekarang sejak enam tahun lalu aku masih ingat muka kau.

mungkin orang bisa kata yang aku ni seperti perempuan-perempuan bohsia yang lapar kan kasih seorang perempuan. untuk menjadi pasangan lesbian kau.

tapi aku anjingkan semua itu. aku tolak tepi. aku tolak seperti sumpah dan fitnah orang dengan memikirkan yang mereka-mereka itu hanya punya hasad dengki dengan aku.

aku layan kau bagaikan seorang puteri. sungguh.

sampaikan ada satu masa dahulu, saat kau tidak punya selera makan.

ingat lagi tak siapa pujuk kau? ingat lagi taksiapa yang menyuapkau makan? ingat lagi tak masa aku masak untuk kau?

aku layan kau seolah kau puteri. aku percaya pada kau. hanya aku dan kau. ingat lagi tak siapa yang sanggup naik tiga buah bas demi untuk teman kau. aku takut kau sunyi. aku takut kau keseorangan. jadi aku rela pergi ke tempat kau, walau jauh. walaupun pada saat itu aku hanya berumur 15 tahun. agak-agak masa tu mak aku bagi tak aku pergi kat kau? sampaikan aku merajuk dengan mak aku demi kau.

tapi mak aku mengalah, sebab dia tahu kau lah satu-satunya kawan yang aku ada.

tapi itu semua dulu.

sudah genap dua tahun kita bergaduh. maksud aku, kita tak seperti dulu.

selepas apa yang aku buat pada kau, aku memang layak jadi begini. aku memang padan dengan nasib begini. buat kau macam hamba. buat kau macam perempuan gila.

sampaikan sekarang aku amat dengki dengan kau. sebab kau dah ada kawan baru. tempat baru. duit dan harta yang baru.

betul kau sudah lupa aku? betul kau tolak untuk tengok muka aku? dan betulkah kau sudah tidak mahu layan aku seperti dulu walaupun berjuta maaf aku pinta kepadamu.

samapai mati aku takkan maafkan diri aku sendiri. aku tak salahkan kau kalau kau tak nak layan aku, aku takkan salahkan kau kalau kau ada kawan baru. tapi tolonglah. aku merayu.

terimalah aku sepertimana kau terima aku dulu. tolong jangan buat aku ini macam sebatang straw minuman yang dipakai buang orang.

aku memang penakut dan dayus kan? aku sudah penat pujuk kau. sudah penat nak kau kembali. sudah tidak berani lagi menegur kau.

kau tahu tak, lepas kitagaduh dan jumpa semula. masa aku tidur tepi kau, aku rasa macam nak peluk kau sangat-sangat. tapi aku takut. takut kau pelik dan janggal dengan aku. tak sama macam kau peluk aku enam tahun yang lepas.

agak-agak kau, aku ni bodoh atau tak faham bahasa?

sebab dulu tak berhenti aku pujuk sayang kau? sampaikan hari ini, tidak lagi ada. jawab aku, kau tak rindu aku? atau mungkin kawan baru kau lagi seronok dari aku? lagi berharta dari aku? atau juga lagi sayang kau lebih dari aku sayang kau?

kalaulah kau ni hanya cermin, aku akan tatap kau, menangis depan kau, supaya senang aku nak bercerita.

andai saja kau baca ini.
andai kata terbukak hati kau untuk view blog ini.

satu sahaja yang aku pinta. marilah kembali seperti kita yang dulu-dulu.

aku rindu mahu panggil kau, ain.

No comments: