Monday, November 22, 2010

cinta diri sendiri


Akan selalu ada saat-saat kita merasa yang paling terdedah. Ketika kita merasa tidak aman dan nyaman dari ketidaksempurnaan kita sendiri. Ya, tidak ada yang sempurna. Kita semua mempunyai kekurangan dari kita sendiri. Tapi kau tahu apa, aku muak firasat buruk tentang diriku sendiri! Dan kita semua harus berhenti merasa tidak sempurna. Setidaknya untuk satu hari dalam kehidupan kita.

Jadi, saat saya seperti keldai cengeng, saya mula berfikir, apa yang saya rasa mengerikan? Saya orang yang mengagumkan! Ya saya! Dan begitu juga anda! kemudian saya datang dengan sebuah idea, saya ingin membuat senarai alasan yang membuat saya orang yang mengagumkan. tidak ada yang salah tentang mencintai diri sendiri. Saatnya untuk merasa positif tentang diri anda, jadi mari kita mulai dengan saya.

1. Saya penyayang. walau apa orang kata, saya tetap sayangkan si pengata itu.

2. saya tak suka susahkan orang. saya memang tak suka mintak tolong dengan orang sampai dia boleh serabut dengan saya.

3. saya tak suka mandi, maka jimat bil air rumah saya.

4. saya makan banyak, memang antara sebab saya mengagumkan. saya makan apa yang saya rasa ia sedap dan tiap kali makan, saya akan sendawa sekuat-kuatnya.

5. saya kelakar. Saya ingin bersenang-senang dan spontan. saya bodoh dan saya akan melakukan apa saja bagi orang untuk bersenang-senang dengan saya. Saya juga romantis, dan saya suka membuat kejutan.

6. saya cintakan binatang. walaupun dah banyak kura-kura atau hamster yang telah mati akibat saya, saya masih cintakan binatang.

7. saya orang yang sensitif kerana saya menangis dengan mudah, saya mudah marah. Tapi yang membuat saya pendengar yang baik bagi orang lain, saya memahami apa yang orang lain merasa, mungkin tidak selalu benar.

8. Saya orang yang suka berterima kasih. Saya telah belajar dan mengalami banyak. saya punya kesempatan, saya juga membuat kesalahan. Dan untuk apa pun yang saya lalui, telah mengajarkan saya untuk bersyukur dari apa yang saya miliki, apa yang saya dapatkan, dan siapa saya.

9. saya manja, bukan kerana saya anak bongsu.

10. saya pandai memasak. fullstop, hanya orang-orang yang sudah rasa masakan saya.

wow, itu tidak semudah yang saya pikirkan, sukar membuat senarai seperti itu! Tapi sekarang saya lega! Aku benar-benar merasa jauh lebih baik tentang saya sendiri. Ya, saya menakjubkan! Sekarang giliran anda. Jangan takut untuk mencintai diri sendiri, merasa yakin! Anda yang menakjubkan. Kita adalah menakjubkan. Jangan biarkan orang membuat kita merasa kita tidak! Jangan biarkan orang merasa anda tidak layak, kerana anda tahu bahawa anda! Mari kita semua merasa senang tentang diri kita sendiri.

No comments: